La vannets ro fylle deg

Category: Aquabad

Vann er kilden til alt liv og det kan også være kilden til ro i det livet du lever. Vi er omgitt av vann, fra vanndråpene i luften til vannet vi drikker. Derfor har vi alle en viss tilknytning til vann, enten vi vil det eller ikke. Så kan man selvsagt diskutere hvor langt man skal dra denne tilknytningen. Mange mener månen og andre krefter om påvirker havet, slik som tidevannet, også påvirker vannet i kroppen vår. Derfor kan kvinners menstruasjonssyklus påvirkes og mannens nivå av testosteron som igjen påvirker aggressivitet.

Det som er helt klart er at du kan bruke vann og vannkilder som et verktøy i meditasjon. Videre hevdes det at folk blir roligere hvis de har vannkilder i nærmiljøet, enten det er snakk om fontener eller akvariet eller annet.

Fontener og hagedam

Vann tiltrekker seg dyre-og fugleliv. Så ved å plassere en eller flere vannkilder der du oppholder deg ute, vil du automatisk åpne for mer liv i hagen. Å sitte ute og se fuglene bade i vannet, høre på insektene vil automatisk senke blodtrykket. Har du først anlagt en dam eller lignende, bør du sørge for at du kan sitte behagelig og se på overflaten. Noen velger å ha en hagestol eller en hagebenk. Du kan også velge å ha pute å sette deg på når du skal nyte vannet.

Vann inne

Du får små fontener som kan brukes inne. De har et lukket system så det ikke lekker ut vann. Fordelen er at du kan høre vannets bevegelser, så lenge dette ikke oppleves som forstyrrende. Akvariet er også en god løsning, her får du i tillegg flotte fisker å hvile øynene på. Dette er litt mer krevende i forhold til vedlikehold, men det er ikke snakk om mye jobb. Har du ikke muligheten til noen av dette, kan det være nok å fylle en bolle med vann. Sett bollen slik at du kan sitte behagelig og samtidig se på vannet. Bruk gjerne en gjennomsiktig bolle.

Vann inne

Meditasjon med vann

Å meditere hjelper å senke blodtrykket og rydde opp i tankene. Mange som mediterer, spesielt i begynnelsen, trenger å fokusere på noe, ha et fokuspunkt. Vann er perfekt som fokuspunkt fordi vi føler en naturlig tilknytning til det. Mange føler også en indre ro når de ser på vannet, så det hjelper dem å komme i rett humør for å meditere.

Synes du at det er vanskelig å finne roen, kan det hjelpe å skape litt bevegelse i vannet. Rør litt rundt i vannet med fingeren eller slipp en liten stein ned i vannet. Ikke for mye, du vil ikke at vannet skal renne ut. Bare nok til at vannet er i bevegelse. Da kan du fokusere på denne bevegelsen. Fest blikket på bevegelsen og fokuser på pusten. Pust dypt inn og ut, med fokus på å tømme lungene godt med hvert utpust. Etterhvert som du puster dypt og rolig, og vannets bevegelser blir saktere, vil du finne en indre ro. Så kan du avslutte meditasjonen med å dele vannet med plantene, om du har valgt en bolle med vann. Vinn-vinn situasjon.